In het artikel Morgen rijden we elektrisch ondersteunde het OIVO deze evolutie maar merkte het op dat vooruitgang nooit louter een technisch verhaal is.
De geschiedenis heeft keer op keer aangetoond dat het niet volstaat dat een technologie op punt staat om succes te kennen. De socio-economische toestand moet ideaal zijn, zodat de technologie haar weg kan zoeken naar het hart van de maatschappij. Enkel focussen op economie en technologie, door de markt te stimuleren en aan onderzoek te doen, is niet voldoende. De consument moet actief betrokken worden in het proces van gewenning aan deze veelbelovende nieuwe vorm van vervoer.
Aan de consumenten zelf raden we dan ook aan zich te informeren en uw interesse te tonen aan de handelaars. Het aanbod is voorlopig nog beperkt, maar zoals het gaat in een vrije markt kan dit snel veranderen eens de producenten merken dat er een substanti�le vraag bestaat.
Dit wordt bevestigd door een recent rapport van FIA, de internationale automobielfederatie, dat stelt dat de markt van elektrische voertuigen nog voor enkele welbepaalde uitdagingen staat. Volgens hen zullen consumenten immers niet automatisch overschakelen op groene wagens als het voor hen te duur is, als de juiste infrastructuur (laadpalen e.d.) niet aanwezig is of als ze de nieuwe technologie�n onvoldoende begrijpen. Om de overgang naar elektrisch transport mogelijk te maken, stelt de FIA dat er een constructieve samenwerking moet komen tussen de autofabrikanten, batterijproducenten, energieleveranciers en �distributeurs en, uiteraard, de politieke wereld.
Het OIVO voegt daaraan toe dat het essentieel is dat ook de consumenten in dit ontwikkelingsproces betrokken worden.
Volledige studie: Towards E-mobility the challenges ahead. |