Het milieuargument in de fastfoodmarketing
Volgens thema Voeding         Gepubliceerd : 08/06/2012
Categorie: Artikel

De voorbije jaren is er op de fastfoodindustrie alleszins heel wat kritiek geweest, o.a. over obesitas, maar ook over de milieu-impact. De grote hoeveelheid afval die veroorzaakt wordt door het eten in fastfoodrestaurants baarde de mensen zorgen. Daarom zijn bepaalde ketens milieubewust(er) gaan werken en rekening beginnen houden met de ethische wensen van hun klanten door maatregelen te treffen waardoor hun milieu-impact vermindert. Andere zijn op de markt verschenen met een profilering als ketens die gezondere voeding aanbieden, maar waar men ook de koffiebekers of het wegwerpbestek recycleert�

Laten we het afval van een fastfoodrestaurant eens van dichterbij bekijken. De grootste fracties zijn de verpakkingen, het organisch afval en de frituurolie. Enkele cijfers die de sector verstrekt, geven een idee van de hoeveelheden. In 2002 liep de afvalproductie door McDonald's in Europe op tot 275.000 ton. 175.000 ton waren verpakkingen. Het meeste verpakkingsafval bestond uit papier en karton. Een derde van alle gebruikte verpakkingen waren van gerecycled materiaal. In 2006 veroorzaakte McDonald's France 55.000 ton afval, waarvan 27.000 ton verpakkingen en 7.300 ton gebruikte olie waren. Dat is de afvalhoeveelheid van 1.062 restaurants, wat neerkomt op een gemiddelde van ongeveer 1.000 kg afval per week per restaurant. In Frankrijk brengt elke McDo gemiddeld 50 ton afval per jaar voort.

Over de afvalproductie in Belgi�, waar McDo sinds 1978 actief is, zijn er geen cijfers. Maar de keten heeft in Belgi� zijn charter opgesteld, het "Quality greenbook", waaruit we bijvoorbeeld kunnen leren dat er elk jaar 466.000 liter frituurolie gerecycled worden om er biodiesel van te maken en dat die recycling al tien jaar gebeurt. Als gezondheidsargument haalt de keten daarnaast aan dat de olie een mengeling is van koolzaad- en zonnebloemolie en dus gezonder is. En ten slotte levert McDo inspanningen voor het verminderen van zijn verpakkingenberg door het toepassen van de regel van de drie R'en: "reduce,

re-use, recycle". Sinds 2008 bevatten de gebruikte verpakkingen bovendien 80% gerecycled materiaal. Zo heeft de klant kunnen vaststellen dat de saladeschaaltjes nu van karton en niet meer van plastic zijn� En om de klant helemaal te overtuigen, onderstreept McDo dat de energie die ze gebruiken 100% groen is, afkomstig van windmolens en waterturbines die de jaarlijkse CO2-uitstoot met 7.300 verminderen, dat meerdere Belgische restaurants regenwaterreservoirs hebben voor de toiletten en de schoonmaak en urinoirs zonder water. "Milieuzorg is een permanente zorg bij McDo", zo besluit het groene charter.

Ook Quick, dat sinds 1971 in Belgi� vestigingen heeft, heeft ook het milieupad bewandeld en heeft in 1993 zelfs een dienst "Quality and Environment" in het leven geroepen, die zich tot doel stelt om bij te dragen aan het behoud van de natuurlijke hulpbronnen en toe te zien op het minimaliseren van de ecologische afdruk van de keten. Een eerste "testrestaurant" werd evenwel niet in Belgi�, maar in Frankrijk opgestart in 2009. Daar werden alle nieuwigheden op het vlak van milieuvriendelijk bouwen ge�ntegreerd: zonnepanelen op beplante daken, opvang van afvloeiend en regenwater, hernieuwbare energiebronnen, structuur van hout dat 100% gecertificeerd duurzaam geteeld werd, enz. Wat het afval betreft, heeft Quick eind de jaren 1990 verpakkingen ontwikkeld die lichter en recyclebaar zijn. Er werd afgestapt van het polystyreen en overgeschakeld naar volledig biologisch afbreekbaar, composteerbaar en recyclebaar karton. Het afvalvolume nam globaal met 25% af en het aandeel kunststoffen daalde van 30% in 1995 naar 12% in 2008. Er wordt voorzien om de accessoires en verpakkingen van gewoon plastic te vervangen door biologische kunststoffen. De frituurolie ten slotte wordt voor 100% gerecycled, net zoals bij de concurrent. Dat is goed voor 4.400 ton vet per jaar dat in biobrandstof omgezet wordt. Quick heeft ook nog berekend dat zijn CO-uitstoot 367 ton per jaar bedroeg per restaurant en heeft zich tot doel gesteld om dat cijfer tegen 2020 met 20% te verlagen.

Een andere bron van afval in het algemeen, die verband houdt met de offici�le voedselveiligheidsnormen, is de verplichte tijdsbeperking tussen de bereiding en de consumptie van de voedingsmiddelen. Hamburgers worden, nadat ze zijn klaargemaakt, onder warme lampen gelegd tot ze effectief verkocht worden. Op die manier probeert men de wachttijd voor de klanten korter te maken. Maar de hamburgers die niet verkocht worden binnen een bepaalde tijdsspanne, moeten weggegooid worden. Bij McDonald's wordt een bewaartijd van maximum 10 minuten gehanteerd voordat hamburgers worden weggegooid; bij Quick geldt een tijdslimiet van 20 minuten. Voor de frietjes passen de beide restaurants een maximumduur van 5 � 7 minuten toe. Een slechte inschatting van het aantal te bereiden maaltijden betekent een massa extra afval en een berg verspild voedsel. Er bestaan computersystemen om die ramingen juister te helpen maken. Met behulp van bijvoorbeeld camera's die de parking filmen en van databanken berekenen die systemen wat en hoeveel er moet worden klaargemaakt. Een andere methode bestaat erin de bereidingstijd van de menu's in te korten zodat ze niet op voorhand klaargemaakt moeten worden en de wachttijd voor de klant toch niet (veel) langer wordt.

Om een zicht te krijgen op de praktijken, hebben onderzoekers van het Brussels Observatorium van de Duurzame Consumptie (BODC) fastfoodrestaurants bezocht. Zowel de klassieke ketens (Quick, McDonald's en Pizzahut) als ketens die zichzelf meer alternatief noemen (Exki, The Foodmaker, Subway) kwamen aan bod. Wanneer mogelijk, werd een gelijkaardig menu besteld. Al het afval werd bijgehouden en gewogen. Ook de samenstelling van het afval werd geanalyseerd. Conclusie: het afvalgewicht was het hoogst bij Foodmaker, met 163g. Quick en Pizzahut brachten het er op dat punt beter van af met respectievelijk 80 en 40g afval. Er is kortom nog ruimte voor verbetering en dat kan soms al met heel eenvoudige maatregelen! Een voorbeeld daarvan dat uit het onderzoek naar voren kwam, houdt verband met de papieren placemats. Als ��n placemat 7g weegt, levert het afschaffen van het gebruik ervan een totale besparing op van 87,5 ton papier per jaar (bij 25 miljoen geserveerde maaltijden per jaar). In datzelfde verband kunnen ook de dekseltjes van de drinkbekers genoemd worden, die absoluut van geen nut zijn voor de klanten die in het restaurant blijven om te eten� De te realiseren besparing daar bij Quick en McDo komt op 112 ton plastic afval per jaar! Besluit: er wordt echt wel vooruitgang geboekt in vergelijking met de jaren 1990, maar het kan nog veel en v��l beter�!

Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu

Prachtig initiatief van het NBV met een reeks van nuttige tips en informatie over duurzame voeding.
www.keukenkokenkiezen.be

Leefmilieu Brussel of B.I.M., is de administratie voor leefmilieu en energie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Sinds het BIM in 1989 werd opgericht met het Koninklijk Besluit van 8 maart van dat jaar, is de instelling uitgegroeid tot de gesprekspart
www.leefmilieubrussel.be

Artikels en initiatieven over duurzame voeding kan u vinden op deze website van de overheid.
www.duurzame-info.be

Food wise is een Nederlands project van hoge scholen en universiteiten omtrent duurzaam eten
www.lhump.nl/proj-food.php

Alles over energie en milieu in het dagelijkse leven, van studies tot praktische tips. Aanrader
www.milieucentraal.nl

Website die aandacht besteed aan de aankoop van milieuvriendelijke producten. Vooral toegespitst op non-food producten.
www.milieukoopwijzer.be

De compleetste website over duurzame voeding. Spijtig genoeg enkel in het Engels, maar het blijft een aanrader.
www.soilassociation.org

Meatrix... oftewel de industri�le veehouderij kritisch bekeken in pure Matrix stijl
www.themeatrix.com/intl/dutch/

Velt besteedt aandacht aan ecologische leven en aan biologische voeding. De website bevat recepten, tips...
www.velt.be

Door 15 vragen te beantwoorden bereken je snel je persoonlijke Voedsel Voetafdruk. De Voedsel Voetafdruk geeft aan hoeveel energie en ruimte jouw voedingspatroon van onze aarde vergt
www.voedselvoetafdruk.nl

Wervel is een organisatie die zich vooral toespitst op duurzame landbouw en hierover veel informatie aanbiedt
www.wervel.be

Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


Een gemiddeld Brussels gezin gooit jaarlijks 30kg voedingsproducten in de vuilbak zonder ze te consumeren

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs