Der Blaue Engel Der Blaue Engel

Betekenis:

Dit Duits label geeft aan dat het product minder negatief is voor het milieu dan de gelijkaardige producten voor wat betreft de belangrijkste milieuaspecten. Het symbool zelf vermeldt de reden waarom het product minder schadelijk is ("Umweltzeichen weil...").

Het "Blaue Engel" label mag toegekend worden aan producten die even effici�nt zijn als de andere producten van hun klasse, maar die algemeen beschouwd milieuvriendelijker zijn zonder dat dit hun gebruikscomfort noch hun veiligheid inperkt.

De criteria zijn verschillend naar gelang van de productgroep. De rode draad in de ontwikkeling van de milieucriteria is dat er rekening gehouden wordt met de milieueffecten tijdens de hele levenscyclus van het product. Voor de meeste productcategorie�n worden criteria geformuleerd die de productkwaliteit waarborgen. In de criteria voor veel productgroepen worden ook eisen aangaande de etikettering opgenomen. Dat houdt vaak verband met de manier waarop het product gebruikt moet worden. In veel gevallen zijn de milieucriteria ook positief voor de gezondheid van de consument (bijv. Maximumgehalte aan gevaarlijke stoffen e.a.).

In 2007 tellen we bijna 3.700 producten en diensten in 80 categorie�n die het "Blaue Engel"-label dragen.



Statuut en betrouwbaarheid:

Het label wordt beheerd door het Duits federaal ministerie van Leefmilieu, Milieubescherming en Nucleaire Veiligheid. De financiering en sponsoring komt van het Federaal Agentschap van Milieu en het Instituut voor Kwaliteitscontrole en Productlabelling (RAL). Alle technische aspecten van de toekenning van het label worden beheerd door een jury die onafhankelijk van het milieulabel handelt. Het RAL kent het label toe in samenwerking met het Federaal Milieuagentschap en de Federale Staat waarn de maatschappelijke zetel van de aanvrager gevestigd is. Andere instanties die bij de toekenning van het label betrokken worden: de "Jury Umweltzeichen" (= jury van het milieulabel) bestaat uit experten en vertegenwoordigers van de lobbygroepen van de industrie, consumentenverenigingen, milieubewegingen en de wetenschappelijke wereld.

Criteria

www.blauer-engel.de/en/products_brands/survey_basic_award_criteria.php

Lijst van gelabelde producten

www.blauerengel.de/en/products_brands/search_products/search_for_products.php



Web : http://www.blauer-engel.de

Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu
Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


Een ananas kost 5x meer in een Belgische supermarkt dan op een markt in Ghana

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs