Vraag stellen

Categorie :  
Hoe kan ik seizoensgebonden groenten en -fruit herkennen?
De seizoenskalender is beschikbaar hier .



Eerst en vooral bedankt voor het interessante onderzoek Nieuwe Voedingsproducten van OIVO. Op slide 7 heeft men het over innoverende sectoren in Belgi�, op slide 5 over de innoverende sectoren. Wat is op slide 5 dan de geografische afbakening (wereldwijd, Europees, ...?)
Slide 7 : U kunt de resultaten voor Belg�e vinden. Silde 5 : resultaten voor de wereld maar 50% van innovatie komen van Europa.



Wat krijg ik voor zelf opgespaarde zuivere PET, en waar?
Misschien kunt u een antwoord krijgen bij OVAM



Wij willen een feest geven voor +/- 400 man en willen daarbij duurzame dranken aanbieden. Voor de fruitsap en frisdrank willen letten op: laag suikergehalte, Belgische afkomst, prijs en liefst ook bio. Waar vind ik een lijst met merken of verdelers? Wij wonen in Gent.
u kunt merken en adressen vinden op de website van de Bond Beter Leefmilieu



Goedendag, ik ben een zaak aan het opbouwen: een restaurantdienst aan huis gebaseerd op de principes van de duurzame ontwikkeling. Voor het opmaken van mijn business plan ben ik op zoek naar informatie om mijn idee�n te documenteren. Kunt u mij titels van studies opgeven die aantonen dat de voedingsproducten op ons bord meer dan 2.000 km afgelegd hebben? Dank bij voorbaat voor uw hulp.
Het OIVO publiceert op zijn website www.oivo.be veel informatie over duurzaam consumeren. Op de website www.observatoire-consommation.be vindt u gegevens over consumeren en op de website www.observ.be vindt u informatie over de duurzame ontwikkeling en over de trajecten die producten afleggen.



Goedendag, hierna volgt mijn reactie op de reclame die in maart 2009 per post werd gestuurd naar de consumenten die wij verondersteld worden te zijn. Deze "ecologische" promotie van Carrefour gaat over de schoonmaakproducten van het merk Reckitt Benckiser: "Betreft promotiezending Reckitt Benckiser: "Ons huis, onze planeet. Laat ons samen aan een groenere wereld werken." U zwaait met ecologische lof voor een reeks producten die nefast zijn voor de gezondheid en voor het milieu. Door zo te handelen helpt u bezoedelen wat u beweert te willen beschermen. U voert leugenachtige reclame. U brengt uw winkelketen daarmee in diskrediet. U toont weinig eerbied voor uw klanten en begaat een ernstige marketingfout. Om al die redenen en zolang u van deze soort activiteiten niet afstapt, kunt u erop rekenen dat ik uw reclame zal blijven aanklagen. Onderschat de macht niet van de consumenten die u met zulke praktijken teleurstelt. Ik reken op een meer duurzame commerci�le strategie die beter strookt met uw ambities.
De "green marketing" is in. Het idee om de ecologische troeven van goederen en diensten uit te spelen is dan wel verleidelijk, maar de uitvoering laat soms te wensen over. Soms blijft de toepassing beperkt tot beweringen zonder bewijzen. Dit type van claims is onaanvaardbaar.



Mijn vraag is de volgende: telkens wanneer wij boodschappen gaan doen, proberen wij groenten van Belgi� oorsprong te vinden, maar dat is blijkbaar totaal onmogelijk. Hoe is dat mogelijk als men ons anderzijds toch aanmoedigt om lokale producten te kopen om de CO2-uitstoot van de vliegtransporten te vermijden?
De oorsprong van de producten staat niet altijd op het etiket, maar de meeste verkopers kunnen u wel informatie verstrekken. Die vermelding is wel verplicht, maar die verplichting wordt maar zelden gerespecteerd. In het algemeen gaat u wel best rechtstreeks naar een lokale producent: de verkochte producten daar komen van zijn eigen bedrijf. U vindt adressen van lokale producenten op de website www.observ.be van het Brusselse observatorium voor duurzame consumptie.





Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu
Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


Tegen 2050 zullen 75% van de vissoorten verdwenen zijn.

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs