Om verantwoordelijke keuzes te maken kan de consument zich baseren op etikettering, labels, logo's en andere informatie die op de verpakkingen verstrekt wordt. Maar hij of zij moet leren herkennen wat betrouwbare informatie is en wat minder eerlijke beloften op etiketten zijn. En ze moeten leren niet in de val te trappen die de reclame voor hen spant!
Sortering volgens
Het eerste 100% biologische wasproduct in Belgi�
Categorie: Artikel
"Naturawash" is de eerste 100 procent biologische wasgel die in Belgi� het biolabel verkregen heeft. Het product werd ontworpen in ons land en verkreeg zopas het label van de Europese organisaties.
Reclame en duurzame ontwikkeling - Brochure en Delphi enqu�te
Categorie: Dossier
Welke rol kan reclame in de huidige maatschappelijke context spelen, waar steeds meer sprake is van duurzame consumptie en de strijd tegen de klimaatverandering? Dat debat, dat al een tijdje aan de gang is, lag ten grondslag aan een publicatie van het OIVO, dat interviews en een enqu�te afnam van experten en vertegenwoordigers uit de verschillende betrokken sectoren. Het initiatief werd ondersteund door Els Van Weert, staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling. Doel: hulpmiddelen aanreiken om de dialoog over de rol van reclame in het licht van duurzame ontwikkeling aan te wakkeren.
Reclame, marketing en duurzame ontwikkeling: zijn ze verenigbaar?
Categorie: Publication
Welke rol kan reclame in de huidige maatschappelijke context spelen, waar steeds meer sprake is van duurzame consumptie en de strijd tegen de klimaatverandering? Dat debat, dat al een tijdje aan de gang is, lag ten grondslag aan een publicatie van het OIVO, dat interviews en een enqu�te afnam van experten en vertegenwoordigers uit de verschillende betrokken sectoren. Het initiatief werd ondersteund door Els Van Weert, staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling. Doel: hulpmiddelen aanreiken om de dialoog over de rol van reclame in het licht van duurzame ontwikkeling aan te wakkeren.
Voedingswaarde-etikettering
Categorie: Artikel
Een duidelijk etiket is een essenti�le voorwaarde voor consumenten om levensmiddelen te kunnen kiezen en kopen. Toch blijkt uit een onderzoek van het OIVO, in 2004 uitgevoerd in opdracht van de minister van Volksgezondheid, dat heel wat consumenten moeilijkheden hebben met die etikettering. 58% van de consumenten proberen het etiket te lezen, maar als ze een keuze maken, blijkt dat ze dit gemakkelijk doen aan de hand van de meest zichtbare informatie op de verpakkingen, die vaak uit gezondheidsclaims bestaat.
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het
OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.