Het grootste evenement dat ooit in Nieuw-Zeeland georganiseerd werd, stond immers voor het eerst in zijn geschiedenis in het teken van het selectief sorteren. De campagne 'Love NZ' had tot doel duizenden tonnen glas, plastic en papier te recycleren, die voordien ongesorteerd in de gewone vuilnisbakken zouden beland zijn. Deze gigantische hoeveelheden hoeven niet te verbazen, als je weet dat tot einde oktober in totaal 85.000 bezoekers op de wereldbeker worden verwacht.
Voor dit initiatief hebben de organisatoren van de campagne 50 permanente recyclagevuilnisbakken geplaatst. Dit vertegenwoordigt slechts een klein deel van het nationaal programma voor het selectief sorteren, aangezien er in totaal 340 vaste en 1.700 tijdelijke sorteerbakken zullen geplaatst worden in 25 stadscentra en in de toeristische zones van de steden waar de wereldbeker plaatsvindt. Het gaat om een project met een kostenplaatje dat geschat wordt op 2 miljoen dollar, waarvan 500.000 enkel en alleen om de wereldbeker minder vervuilend te maken.
Het evenement werd niet toevallig gekozen. Het is het logische vervolg op het recyclageprogramma van de Nieuw-Zeelandse overheid: al 20 jaar zijn de Nieuw-Zeelanders meesters in de kunst van het selectief sorteren thuis. Het kwam er nu op aan diezelfde ingesteldheid op te wekken tijdens manifestaties buitenshuis. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan: een studie toont aan dat de mensen in Auckland nog geen 10 meter zouden omlopen om hun fles in een recyclagebak te deponeren. De stad hinkt trouwens ook ver achterop vergeleken met Europa qua voorzieningen in de straten voor de recyclage van glas, plastic en aluminium. Niet minder dan 34% van het glas eindigt op de vuilnisbelt in plaats van opnieuw gesmolten te worden.
Met de campagne 'Love NZ' hoopt men minstens 25% van de leeggedronken flesjes op straat te recycleren. Op bepaalde plaatsen wordt bijna 80% van de flessen rechtstreeks voor recyclage ingezameld.
Het Nieuw-Zeelandse voorbeeld is niet uniek: in Frankrijk stelt een vereniging zoals Aremacs al sinds 2004 aan de organisatoren van evenementen voor om een coherent en bewust beheer na te streven van het afval dat hun manifestatie voortbrengt. Hoe doen ze dat?
Door de organisatoren, verenigingen en het publiek te betrekken en op die evenementen nieuwe manieren te gebruiken om de impact op het milieu terug te dringen. Om dat te doen beheert de vereniging de hele logistiek van de afvalstoffen van openbare manifestaties. Bovendien krikken de organisatoren er hun imago mee op. 'Dergelijke manifestaties hebben een zware impact op het milieu, in de vorm van een berg materiaal dat nochtans recycleerbaar is', geeft Aremacs aan www.aremacs.com . 'Jammer genoeg besteden de organisatoren van evenementen in Frankrijk vandaag nog niet veel aandacht aan selectief afvalstoffenbeheer.'
Hoe staat het bij ons? Fost Plus is de priv�organisatie die instaat voor de promotie, de co�rdinatie en de financiering van het selectief ophalen, het sorteren en het recycleren van het huishoudelijke verpakkingsafval in Belgi�. Hun bevindingen zijn behoorlijk positief: Belgen hebben het sorteren ondertussen in het bloed en behoren duidelijk tot de kopgroep in Europa als het om het sorteren en recycleren van huishoudelijke afvalstoffen gaat. Zo werd 91,5% van de verpakkingen die in 2010 op de markt gebracht werden gerecycleerd, wat betekent dat er elk jaar 860.000 ton minder CO2 wordt uitgestoten.
Meer dan 95% van de Belgen zijn regelmatige sorteerders.
Sinds 2004 is Fost Plus elke zomer aanwezig op de vele muziekfestivals om haar sensibiliseringsboodschap te verspreiden: Werchter, les Ardentes, Dour, �
Vandaag werken al een twintigtal evenementen samen met Fost Plus om een goed werkend systeem op poten te zetten om afval selectief in te zamelen. Vorig jaar werd zo meer dan 100 ton verpakkingsafval in de loop van de diverse evenementen gerecycleerd. 'Het verder optimaliseren van het sorteren van het afval buiten de huishoudens is en blijft een belangrijk streefdoel voor Fost Plus', verzekert de instelling ons.
'Thuis sorteren thuis is voor de meerderheid van de bevolking bijna een tweede natuur geworden. Nu moet ervoor gezorgd worden dat ze ook buitenshuis hun afval sorteren. De eerste doelgroep waar Fost Plus zich op heeft gericht waren de scholen. Al snel werd duidelijk dat sorteren al goed doorgedrongen was bij de allerkleinsten, maar dat de oudere leerlingen er minder open voor stonden of meer rebelleerden tegen het aannemen of behouden van de goede sorteerreflex. Het werd ons dan meteen duidelijk: sorteren moest voorgesteld worden als iets cool. De ideale biotoop waar dat verwezenlijkt kon worden was op de festivals.'
Resultaat: zeven jaar geleden werd een samenwerking opgestart met verschillende festivals om er milieuzones te voorzien. De recyclage-eilandjes bestaan uit containers voor PMD en voor niet-recycleerbaar huishoudelijk afval: de festivalgangers moeten alleen nog de juiste vuilnisbak gebruiken.
Gezien het succes op de grote evenementen zullen zelfs de kleinste manifestaties (met minder dan 10.000 bezoekers) binnenkort kunnen beschikken over recyclagemateriaal. Fost Plus heeft immers, in partnerschap met de meeste intercommunales voor afvalstoffenbeheer in het land, honderden sorteereilandjes doen maken.
Sinds juli kunnen organisatoren zich rechtstreeks tot hun intercommunale wenden, die erop zal toezien dat het sorteermateriaal geleverd wordt en dat de selectief opgehaalde stoffen een gepaste verwerking ondergaan. |