Verder blijkt dat de Belgen verwachten dat de bedrijfswereld zich engageert om, onder andere, haar CO2-uitstoot te verminderen. Bijna een kwart van de ondervraagde consumenten hangt het idee aan dat enkel de industrie de kaarten in handen heeft om voor verandering te zorgen en dat het individu heel wat minder macht heeft. De Belgen hechten daarom veel belang aan transparantie en integriteit, zodat ze het verschil kunnen opmaken tussen bedrijven die re�le duurzame innovaties invoeren en zij die zich verlagen tot de misleidende exploten van greenwashing, het groen inkleuren van praktijken die in werkelijkheid niet milieuvriendelijk zijn.
Een voorbeeld van zo'n innovatie is de evolutie naar ecologisch neutrale verpakkingen voor levensmiddelen. Zo zegt Danone Waters al jaren te werken aan milieuvriendelijke waterflessen. Hoewel het OIVO deze inspanningen toejuicht maken we graag ook van de gelegenheid gebruik om de consumenten eraan te herinneren dat het enige werkelijk ecologisch verantwoorde water kraantjeswater is. Dit wordt minstens even streng gecontroleerd als flessenwater, betekent een exponentieel kleinere belasting voor het milieu en is voor de consument, per liter, tot 300 keer goedkoper!
Herlees voor meer details volgend artikel: Kraantjeswater: goed voor het milieu, lekker en extreem goedkoop
|