Unilever, Procter & Gamble en Henkel hebben drie jaar lang miljoenen Belgische, Franse, Duitse, Nederlandse, Griekse, Italiaanse, Portugese en Spaanse consumenten beduveld door kartelafspraken te maken over de prijzen die de consumenten moeten betalen. Drie jaar lang, van januari 2002 tot maart 2005, hebben deze drie bedrijven de marktaandelen onder elkaar verdeeld en zijn ze met elkaar overeengekomen om hun prijzen niet te verlagen wanneer het verpakkingen kleiner werden. De boete die de Europese Commissie hen daarvoor oplegt bedraagt 315 miljoen euro, waarvan 104 miljoen voor Unilever en 211 miljoen voor Procter & Gamble. De kartelvorming kwam aan het licht doordat een van de partners, Henkel, de praktijk onthulde bij de Europese autoriteiten om zo de boete te ontlopen. Bovendien hebben de drie groepen beroep gedaan op een samenwerkingsverband waarin de fabrikanten van schoonmaakmiddelen proberen de impact van hun producten op het milieu te verbeteren. Dit is ongetwijfeld een nieuw geval van greenwashing! Hierna volgen enkele merken die geproduceerd en/of verkocht worden door de drie betrokken bedrijven:  . Het OIVO roept de consumenten op om bij het kiezen van een wasproduct een en ander goed te wikken en te wegen en herinnert hen eraan dat er producten beschikbaar zijn in de handel die gunstiger zijn voor het milieu en voor de portemonnee. |