In absolute getallen klinkt dat nog indrukwekkender: er werd 4.902 ton plastic bespaard sinds 2003. Het uiteindelijke streefdoel werd vastgelegd op een vermindering met 90% tegen 2013. Comeos gelooft er alvast in dat dit doel nog zal gehaald worden.
In dat jaar verbonden de leden van het toenmalige Fedis, de voorloper van Comeos, zich ertoe om het gebruik van gratis eenmalige draagtasjes drastisch te verminderen. In supermarkten werden ze betalend. De bedoeling was verspilling tegen te gaan en de consument aan te zetten tot milieuvriendelijk gedrag. Deze actie levert duidelijk resultaten op. In vergelijking met 2003 zijn er nu 86 procent minder plastic zakjes in omloop. Dat is een kleine vooruitgang in vergelijking met vorig jaar, toen de daling (eveneens in vergelijking met 2003) nog 85 procent bedroeg.
De weinige plastic zakjes die nu toch nog worden uitgedeeld zijn grotendeels bestemd voor onvoorziene aankopen, wanneer de consument geen eigen herbruikbare zak heeft meegenomen naar de winkel.
Het OIVO verheugt zich over deze mentaliteitsverandering bij de consumenten, waarvoor slechts een eenvoudige nieuwe maatregel nodig was. Het OIVO is hoopvol dat de evolutie naar een duurzamere, gezondere en ecologisch bewuste samenleving haalbaar en zelfs realistisch is. Ook het concept van ecodesign beoogt een toekomst met een verantwoord engagement op lange termijn.
|