De studie haalt meerdere sterke punten aan van die hybride auto, die binnen de agglomeratie en in verkeersopstoppingen de mogelijkheid heeft om uitsluitend op zijn elektrische motor te rijden. Die elektriciteit is gerecycleerde energie, die opgewekt werd terwijl de auto remt en uitbolt. De automobilist verbruikt zo minder brandstof wanneer het verkeer sterk vertraagd wordt.
De dieselmotor krijgt - enkel - de voorkeur wanneer het mogelijk is om tegen een constante snelheid en op een laag toerental te rijden: dan zijn de prestaties van zulke auto's optimaal. Dat is het geval op de snelweg, maar... dan wel enkel buiten de spitsuren! Dan werkt de dieselmotor op een lager toerental dan de benzinemotor en komt hij bijgevolg op zijn goede temperatuur en aan zijn optimaal verbruik. In stadsverkeer bereikt de dieselauto zijn ideale temperatuur echter maar pas na 20 minuten (op de snelweg na 10 minuten). Dus is een diesel absoluut niet geschikt voor korte trajecten in de stad. Bovendien vergroot het aantal dieselauto's dat in de stad rijdt, in sterke mate het probleem van de stikstofoxiden, die zeer schadelijk zijn voor de gezondheid.
De VAB stipt ook aan dat de hybride auto daarenboven de duidelijke kampioen blijft op het gebied van de CO2-uitstoot. Nochtans heeft de CO2-premie van de federale overheid lange tijd de automobilisten gestimuleerd om dieselauto's te kopen, zelfs als ze maar korte afstanden en weinig kilometers per jaar rijden, en dat systeem bestaat nog altijd! De resultaten van de tests tonen dat een hybride auto 4,98 liter brandstof verbruikt, tegenover 5,10 liter voor de diesel en 6,08 voor een benzineauto (per 100 km).
Om te besluiten benadrukt de VAB dat het tijd wordt dat de regering een breed publiek debat over dat dossier op gang brengt.
Twee jaar geleden vroeg diezelfde VAB al dat de overheid zich zou buigen over de ruime verkeers- en milieuproblematiek, met als uitgangspunt dat we op de slechte weg waren. "De automobilisten opteren almaar talrijker voor een dieselauto, terwijl de overheid gelooft het milieuprobleem te kunnen oplossen door de CO2-uitstoot terug te schroeven, maar daarbij andere, even giftige uitstoot (van stikstofoxiden en fijne stofdeeltjes) uit het oog verliest. Belgi� heeft de doelstellingen van de Europese norm betreffende de uitstoot van fijn stof niet gehaald", concludeerde de automobielclub toen. Laatstgenoemde voegde daar nog aan toe dat de snelheid tot 90 km/u beperken bij smogalarm (te veel fijn stof in de lucht) een waardeloze oplossing was, maar dat Europa al nieuwe, nog strengere maatregelen oplegde.
Twee jaar geleden was het zo dat 8 op de 10 nieuwe auto's met een dieselmotor uitgerust waren. In Nederland rijden maar 3 op de 10 auto's op diesel. In Duitsland ligt de verhouding op 5 op de 10. En 1 op de 4 automobilisten vergist zich door voor een dieselauto te kiezen, legt de VAB uit, wat betekent dat 20 � 25% van de autobestuurders het verkeerde type auto gekozen hebben. Vandaag de dag, met een dieselprijs die almaar meer de benzineprijs benadert, is de verhouding een beetje ge�volueerd: er wordt nu gezegd dat 7 op de 10 auto's diesels zouden zijn.
Laten we echter niet vergeten dat minder dan 10.000 km/jaar betekent dat je besparingen aan de pomp nog niet zullen volstaan om de meerkost bij aankoop en de onderhoudskosten van een dieselauto goed te maken. Tot slot is het ook van belang te beseffen dat iemand die weinig kilometers rijdt, verhoudingsgewijs hogere onderhoudskosten moet betalen door versnelde slijtage vanwege te veel korte ritten (van nog geen 10 km), waardoor de dieselmotor niet de tijd heeft om zijn kruistemperatuur te bereiken. Ander euvel is dat de dieselroetfilter, die verondersteld wordt de uitstoot van fijn stof terug te dringen, heel snel verstopt zal raken. Volgens de VAB is het voor al wie niet regelmatig meer dan 25km snelweg aflegt, interessanter om geen dieselauto te kopen.
Laat ons daar nog aan toevoegen dat de dieselmotor twee zeer giftige stoffen uitstoot. Dat zijn met name stikstofoxide (NOx), ��n van de oorzaken van de zomersmog. In vergelijking met een bezinemotor stoot een diesel driemaal meer NOx uit. En er zijn de fijne roetdeeltjes (PM), het belangrijkste bestanddeel van wintersmog. Voor die laatste is de uitstoot van benzinemotoren verwaarloosbaar. De gevolgen van die stoffen zijn hart- en vaatziekten, die op lange termijn de levensduur met ongeveer een jaar verkorten.
|