Dat houdt in dat er doorgaans op een kleine maand tijd niet minder dan 4 miljoen sparren verkocht worden in Belgi�, waarvan iets meer dan 3 miljoen lokaal gekweekt werden. Ons land blijft immers een grote producent van Nordmann sparren, die duurder verkocht worden maar hoog aangeprezen staan omdat ze hun naalden langer behouden. Drie vierden van de Belgische productie wordt ge�xporteerd naar onder andere Frankrijk, Engeland en de Oostbloklanden.
Er was dit jaar ook heel veel respons in de Franse pers voor een 100% Belgisch initiatief: het adopteren van een kerstboom. Een Belgische boomkweker kreeg immers � drie jaar geleden al � het idee om Kerstmis en zijn tradities een iets meer ecologische toets te geven.
Het idee bestaat erin eerst sparren die volgens de principes van de biologische landbouw (zonder mest noch pesticiden) gekweekt zijn, te verkopen tegen betaalbare prijzen die met de vraagprijs voor andere kerstbomen vergelijkbaar zijn (tussen 15 en 40 euro). Maar daar komt nog bij dat, na de feesten, de kweker uw kerstboom terugneemt en hem opnieuw plant zodat u hem het volgende jaar opnieuw kunt gebruiken. Dit duurzame initiatief, dat aanvankelijk weinig bekend en nog heel kleinschalig was, werd uiteindelijk een succes want vorig jaar werden zo meer dan 2.500 kerstbomen geadopteerd.
Onder de kerstboom liggen heel vaak dezelfde klassieke geschenken� voor een totale waarde van meer dan twintig miljard euro in Europa! En volgens een enqu�te die Western Union uitvoerde, krijgen 28% van de Europeanen geregeld geschenken die ze niet willen en 48% geschenken die ze heel zelden of zelfs nooit gebruiken.
Nog altijd volgens diezelfde enqu�te is contant geld dit eindejaar het meest gegeerde geschenk. 55% van de respondenten zeggen dat ze graag geld krijgen en 21% vinden dat geld als een "persoonlijk en attent" geschenk beschouwd kan worden. Die resultaten kunnen moeilijk verrassend genoemd worden, komende van een maatschappij die zich gespecialiseerd heeft in wereldwijde geldoverdrachten� Het OIVO kwam in zijn studie, die het op 13 december uitbracht, tot de vaststelling dat het aantal Belgische consumenten dat aan de eindejaarsfeesten meedoet de voorbije drie jaar afgenomen is. Het geschenkenbudget voor Nieuwjaar is met 13% teruggeschroefd, van 67� in 2005 naar 58� in 2009, maar over het algemeen hebben de consumenten verklaard dat ze denken evenveel te zullen uitgeven bij de jaarwisseling 2010-2011. De geschenken die voor Nieuwjaar aan volwassenen gegeven worden, zijn hoofdzakelijk geschenkbonnen (58%), cosmetica (21%), parfums, doe-het-zelfmateriaal of iets dat verband houdt met hobby's (13%), of nog boeken en juwelen (7%).
Een derde studie ten slotte, uitgevoerd onder 1.000 Belgen door het marktonderzoekbureau TNS, wijst uit dat 4 op de 10 Belgen zich eraan verwachten dat ze een kerstgeschenk zullen krijgen dat ze niet willen! En ongeveer 60% van onze landgenoten zijn niet van plan om dat geschenk dan te houden, wat de enorme toestroom verklaart van tweedehandse producten die via de gespecialiseerde websites zoals eBay verkocht worden na de feesten. Om die heikele situatie te vermijden, zeggen 74% van de respondenten dat ze discreet aan hun naastbestaanden laten weten wat hen plezier zou doen. En ten slotte kopen 12% van de Belgen hun geschenk zelf. Dat percentage is nog hoger in de provincies Henegouwen en Luxemburg (met 20%). De meest gegeerde geschenken zijn, in dalende volgorde: een city-trip, een geschenkbon, een gadget, kleren en schoenen, juwelen en uurwerken. Een gemakkelijk cadeau dat vaak gegeven wordt, namelijk kleine elektrische huishoudapparaten en andere keukenaccessoires, komen maar op de laatste plaats van gewenste cadeaus.
|