Verpakkingen: wat is goed en wat is slecht ?
Volgens thema Verpakking         Gepubliceerd : 13/11/2010
Categorie: Artikel

Als we de industri�le en de rechtstreeks aan de consumenten verkochte verpakkingen samentellen, verbruikt elke Belg gemiddeld 429 kg "omhulsels" per jaar. Dat is enorm! Die vaststelling kan echter op verschillende manieren genuanceerd worden. De hergebruikbare industri�le verpakkingen alleen al halen om en bij de 200 kg. Dat betekent dat ze terug in de commerci�le circuits worden gebracht en minstens tweemaal (of nog veel meer) gebruikt worden. Een andere bemoedigende evolutie, opgemerkt door het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO), is dat het percentage gerecycleerde verpakkingen erop vooruitgaat voor alle materialen, al blijft het resultaat nog te zwak voor de drankkartons en de plastic flessen en flacons. De wetenschappelijke bevindingen aangaande de verpakkingen leiden tot de volgende geruststellende conclusie: het gemiddelde gewicht van de traditionele verpakkingen neemt almaar verder af. Het kleine bierflesje, bijvoorbeeld, is 27 g lichter geworden tussen 1990 en 2009.

Een goed teken? Jazeker, want dat zijn even zoveel volumes afvalstoffen minder die eindigen in de verbrandingsoven of op de vuilnisbelten, verwerkingsmethoden die de maatschappij veel geld kosten.(1) Dat belet niet dat de massa "verloren" verpakkingen in Belgi� nog altijd een niet te onderschatten 1,6 miljoen ton per jaar bedraagt, wat neerkomt op ongeveer 150 kg per persoon� En dat we nog altijd 500.000 ton voedselverpakkingen voor eenmalig gebruik verbruiken in ons land. De fabricage van de verpakkingen alleen al stoot elk jaar meer dan 1 miljoen ton broeikasgassen uit in de atmosfeer. En het transport van de verpakkingen, nadat ze eenmaal afval geworden zijn, doet daar nog een 150.000 ton bij...

Dat tempert wel enigszins de zegekreet van Fost Plus, dat de Belgen de sorteer- en recycleerkampioenen zijn� Uit een studie die in 2008 en 2009 uitgevoerd werd, concludeert het OIVO trouwens dat het aandeel van glas in onze winkeltassen en onze keukens almaar verder afneemt en door plastic vervangen wordt. Dat geldt niet alleen op het gebied van de flessen, maar ook voor de verpakkingen in het algemeen. Van 2004 tot 2007 heeft dat plastic, over alle verpakkingssectoren genomen, nog eens 1,2% marktaandeel bij ingepalmd. Het is nu zover dat zes op de tien frisdranken in Belgi� vandaag de dag verkocht worden in een plastic fles. Maar� het plastic wordt nog altijd heel weinig hergebruikt.(2)

Dat de hoeveelheid � verloren of te verwerken � verpakkingsafval maar blijft toenemen, is hoofdzakelijk te wijzen aan twee factoren: de noden van de marketing (die te vaak de voorkeur geeft aan commercieel de aandacht trekken boven de milieu-impact minimaliseren) en de verschuivingen in onze consumptiegewoonten. Zo leidt de enorme toename van het aantal kleinere gezinnen (er zijn tussen 1991 en 2007 wel 43% alleenstaanden bijgekomen!) tot het kopen van kleinere porties, waardoor het aantal verpakkingen op de markt sterk toeneemt. Bovendien wordt eten op vaste tijdstippen almaar meer vervangen door "snacking" (tussendoortjes eten) en nomadisme: mensen eten op elk moment van de dag en ook veel vaker buitenshuis.

Zulke gedragsveranderingen hebben ook een invloed op onze gezondheid� Tevens roepen ze ons tot de orde in verband met de noodzaak om zo goed mogelijk over onze aankopen na te denken, waar we nu te vaak impulsief kopen en ons laten (mis)leiden door de soms zeer overrompelende reclame.


(1) Tussen 1995 en 2007 is het aandeel van de verpakkingen die in de verbrandingsoven (met energierecuperatie) eindigen, volgens Fost Plus echter van 25,6 naar 12,2% gedaald.
(2) Om vanuit die conclusie te gaan beweren dat glas onberispelijk is, is maar een kleine stap: toch wijst het OIVO erop dat de energiekost van glas bijzonder hoog is, vooral als het niet hergebruikt wordt.

Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu
Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


Van keuken- en tuinafval kun je potaarde maken

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs