Fastfood en gezondheid, geen harmonieus koppel
Volgens thema Voeding         Gepubliceerd : 22/11/2010
Categorie: Artikel

De snelrestauratie wordt vaak met de vinger gewezen om hun nefaste impact op de gezondheid, maar niettemin zijn die restaurants op enkele jaren tijd bijna onontkoombare plaatsen geworden voor iedereen die op enkele minuten tijd en voor weinig geld zijn maag wil vullen. Zwaarlijvigheid, te hoge cholesterol, matige voedingswaardescore, calorierijke voeding, �: het lijkt erop alsof niets in die menu's goed is voor de gezondheid! Maar hoe zit dat echt?

Enkele studies willen wijzen op een verband tussen "slecht eten" en zwaarlijvigheid, maar het lijkt erop dat andere resultaten om dat te bevestigen niet te vinden zijn. Zo heeft een studie geen verband kunnen aantonen tussen het aantal bezoeken aan een fastfoodrestaurant en de body mass index (BMI). Een studie uitgevoerd door de Universit� Libre de Bruxelles (ULB) toont aan dat 75% van de ge�nterviewde personen denken dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen de consumptie van fastfood en zwaarlijvigheid. In de Verenigde Staten denken maar 43% van de ge�nterviewden er zo over.

Nog tamelijk recent werden in Belgi� nieuwe ketens opgestart, zoals Exki, The Foodmaker en Subway. Nu blijkt dat de maaltijden in die ketens, die nochtans gezonder en minder vet (zonder gefrituurde producten en met alleen maar natuurlijke en/of seizoensgebonden ingredi�nten) heten te zijn, uiteindelijk niet minder calorie�n leveren. De consument heeft immers de neiging om bij die maaltijden een gesuikerde drank of een calorierijker dessert te gebruiken.

De jongeren zijn onze toekomst en dat hebben de grote fastfoodketens ook begrepen. Een groot deel van hun reclamestrategie mikt vandaag de dag op die jonge doelgroep. Want als zij van jongs af tot dergelijke eetgewoonten verleid kunnen worden, is de kans groot dat ze ook op volwassen leeftijd klant zullen blijven. De specifiek voor kinderen bestemde producten hebben tot doel om ze aan te zetten tot het zo frequent mogelijk consumeren van die producten, ongeacht alle gevolgen voor hun gezondheid die dat met zich meebrengt. Wanneer aan kinderen van 8 tot 15 jaar gevraagd wordt welke maaltijd van de voorbije week ze de leukste vonden, dan antwoorden 28% van hen: "het fastfood".

Als weerwerk tegen de kritiek op de voedingswaardekwaliteit van hun menu's werden "gezondere" maaltijden uitgewerkt. Jammer genoeg is gebleken dat die alternatieven nogal vaak veel te zout zijn of nog te veel vet bevatten, hoewel het caloriegehalte lager ligt. Daar komt nog bij dat de voedingswaarde-informatie over de producten nu heel vaak te lezen staat op de verpakkingen of op de placemats. Die worden geacht de consument te informeren en te sensibiliseren, zodat hij of zij de restaurantketen niet langer kan beschuldigen van een eventueel gezondheidsprobleem dat met de consumptie van fastfood te maken heeft (of zou hebben). In de reclamespots zijn ook nieuwe (bekende) figuren opgedoken: Tia Hellebaut (hoogspringster) prijst Pizza Hut aan, Eric Struelens (basketbalspeler) looft Quick en Kim Gevaert (spurtster) doet een goed woordje voor MacDonald's. Door het imago van deze sportmensen voor reclamedoeleinden te gebruiken, willen deze ketens zichzelf een "gezonder" imago aanmeten.

Hoewel documentaires zoals "Supersize me" van Morgan Spurlock of het boek "Fastfood Nation" van Eric Schlosser de bevolking nog zo waarschuwen voor de gevaren van zulke voeding op lange termijn, hoeft de industrie van de snelrestauratie zich nog geen zorgen te maken. Telkens (nieuwe) kritiek tegen die restaurantketens de kop opsteekt, lanceren zij een nieuwe marketingcampagne om hun blazoen weer op te fleuren. Dat heeft ook gezorgd voor het ontstaan van nieuwe ketens met de ambitie van "gezonder" te zijn. Dit gezegd zijnde, blijft wel nog altijd het feit dat zolang ons leefritme niet kalmeert, je er donder kunt op zeggen dat de tijd die aan de maaltijden besteed wordt, ook tot het strikte minimum beperkt zal blijven. Ronald MacDonald mag op alle twee zijn oren slapen.

Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu
Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


Belgen drinken jaarlijks meer dan 1 miljard liter flessenwater

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs