Op die conferentie waren vertegenwoordigers uit de 27 landen van de Europese Unie alsook uit Turkije, Zwitserland en Noorwegen aanwezig. Het werden twee dagen van overleg waarbij de milieu-uitdagingen in veel gesprekken centraal stonden. De conclusie is geworden dat de ecologische vooruitgang zal leiden tot veranderingen op de arbeidsmarkt. Er zullen nieuwe banen gecre�erd worden, terwijl andere zullen moeten evolueren en nog andere zullen verdwijnen. In die wetenschap zullen de verschillende regeringen op de evolutie van de arbeidsmarkt kunnen anticiperen en daarbij een positieve omschakeling voor de werknemers kunnen garanderen. De conclusies zijn dus positief aangezien alle regeringen van de lidstaten van de Europese Unie het scheppen van groene banen zullen aanmoedigen.
Om bij die onderneming te helpen zullen alle actoren op de arbeidsmarkt ook in dat milieubeleid moeten meegaan. Mikpunt nummer 1 zijn de KMO�s, die de meeste moeilijkheden ondervinden om die milieudimensie in hun activiteiten te integreren. En wie weet? Misschien zal er in de strategie EU-2020, die in juni laatstleden werd goedgekeurd, een deel van de streefcijfers op ecologische tewerkstelling betrekking hebben, naar analogie met de doelstellingen die al voor de terugdringing van de broeikasgassen (met 20%) of voor de uitbreiding van de eindconsumptie van hernieuwbare energie (ook met 20%) vooropgesteld werden.
In een maatschappij waar de milieuzorg almaar hoger op de agenda komt te staan, krijgt een nieuwe wereldeconomie vorm. Het OIVO juicht dit �groene� actieplan toe en is ook zeer verheugd dat de integratie van die factor zo goed onthaald wordt door de regeringen van de EU-lidstaten.
We zien vandaag dat de consumenten hoge verwachtingen stellen aan de bedrijven, een fenomeen dat verband houdt met een heropleving van de ethische waarden in onze moderne maatschappijen. De bedrijven hebben het al begrepen en zoeken daarom naar middelen om zichzelf een imago aan te meten dat dicht aanleunt bij de belangstellingspunten van hun klanten en van de gemeenschap in het algemeen. Het milieubehoud is een bepalend element geworden om iets te doen aan hun vaak negatief imago. Een Europees financieringsprogramma zou de bedrijven nog beter op die weg kunnen helpen. |