De wil is dus wel aanwezig, maar de daad bij het woord voegen lijkt minder evident. We stellen vast dat 69% van de Brusselse consumenten zich bewust zijn van de grote impact die de voedingsketen heeft op de klimaatopwarming. Toch zegt slechts de helft dat ze vaak erop letten groenten en fruit te kopen in functie van hun effecten op het klimaat (35%) tegenover 40% die daar nooit aandacht aan besteden. Uit de enqu�tes is ook gebleken dat drie op de tien Brusselaars meer informatie zouden willen over de milieukenmerken van de voedingsproducten.
Het OIVO steunt de sensibiliseringscampagne van Leefmilieu Brussel en de acties die gevoerd worden om de consumenten ertoe aan te zetten producten te kopen met een oog voor het milieubehoud. De consumenten sensibiliseren is een goede zaak, maar hun gedrag veranderen is nog belangrijker. Om ze naar concreet handelen te helpen overschakelen moeten milieuvriendelijke producten meer in de kijker geplaatst worden en moet er meer informatie over de kenmerken en de prijzen van de producten verstrekt worden, zodat de consument verantwoordelijk wordt gesteld voor zijn handelswijze. |