Daarnaast adviseert Leefmilieu Brussel de consumenten over de slimme aankopen van het ogenblik en wel op een originele manier: de lokale groenten en fruit spelen een rol in humoristische sc�nes op affiches.
Bovenop deze campagne is de minister van plan om de duurzame voeding in Brussel nog meer te promoten, meer specifiek in de kantines, restaurants e.a. Die beslissing kwam er naar aanleiding van de studie van Leefmilieu Brussel die aantoonde dat 40% van de maaltijden buitenshuis gegeten worden. Het actieplan van de minister wil het aanbod van duurzame voedingsproducten in die groepskeukens stimuleren om de vraag aan te wakkeren. Het project "Duurzame kantine" zou daarbij aan de groepskeukens een kader aanbieden als ze naar duurzame voeding willen overschakelen. Leefmilieu Brussel en de verenigingen werken ook nog aan andere soortgelijke projecten, die binnenkort het levenslicht zouden moeten zien.
Het OIVO moedigt de consumptie van lokale en seizoensproducten aan en vraagt aan de groepskeukens om eerbied voor de sociale en mensenrechten in de hele productie- en distributieketen. Iedereen moet toegang hebben tot voeding van goede kwaliteit die gevarieerd, gezond en evenwichtig is: dat is van essentieel belang om aan de levensnoodzakelijke behoeften te voldoen.
|