Rondetafelconferentie 'voor milieuvriendelijkere wasmiddelen': Conclusies
Volgens thema Schoonmaak en hygi�ne         Gepubliceerd : 15/07/2000
Categorie: Artikel

Op vrijdag 19 mei 2000 organiseerde het Brussels Observatorium voor Duurzame Consumptie een rondetafelconferentie, waaraan een twintigtal personen deelnam. Producenten, distributeurs en overheid overlegden over hoe ze de geconcentreerde waspoeders zonder fosfaten kunnen promoten. Aansluitend op de overlegronde werd een persconferentie gehouden.

Dit overleg was ��n van de uitlopers van de campagne die het BODC over het onderwerp heeft gevoerd. Het is immers vreemd dat deze waspoeders zo weinig succes hebben bij de consument, terwijl ze nochtans aanzienlijk minder verpakkingsafval en minder watervervuiling veroorzaken, twee problematieken waar toch ook de Belgische consument niet ongevoelig voor is.

Daarvoor had het BODC al een enqu�te gehouden over een dertigtal wasmiddelmerken, waaruit bleek dat er ernstige lacunes zijn in de etikettering, de voorstelling en de promotie van de geconcentreerde waspoeders. Gedragsonderzoek toonde ook aan dat de consument terzake onwetend is en de producten moeilijk weet te herkennen. Hierna volgen de conclusies van de rondetafelconferentie.

De milieueigenschappen van de producten moeten verbeteren

De verbruikersorganisaties eisen een verbod op het gebruik van fosfaten in alle wasproducten. Alle actoren zijn het erover eens dat de fosfaten uit de wasmiddelen kunnen worden weggelaten, maar er moet nog worden nagedacht over de maatregelen en over de meest geschikte overschakelingstijd. De diensten van minister Aelvoet voeren momenteel besprekingen met de producenten om nog binnen deze legislatuur tot een algemeen verbod te komen.

De geconcentreerde producten moeten worden gepromoot, het verpakkingsafval moet verminderen

De grootwarenhuizen zijn bereid om te onderzoeken hoe ze de producten in de winkelrekken moeten uitstallen om ze beter herkenbaar te maken voor de consumenten. Maar de definitie van "geconcentreerd product" moet nog worden gepreciseerd, wat niet gemakkelijk is in een sector die zo snel evolueert.

De Interregionale Commissie voor de Verpakking brengt in herinnering dat de verpakkingsproducenten tegen 2001 een plan voor het verminderen van de hoeveelheid verpakkingsafval moeten uitwerken. In dat plan zal de klemtoon worden gelegd op de voordelen die de geconcentreerde producten op dat vlak bieden.

Tenslotte moet er nog een obstakel worden gelicht: de reglementering legt een prijsaanduiding per kilogram op, wat ongunstig is voor de geconcentreerde producten. Er zal met het Kabinet van de minister van Economie een overleg worden gestart opdat de prijs van de geconcentreerde producten per dosis wasmiddel zou worden uitgedrukt.

De etikettering moet verbeteren om de productkeuze en het rationeel gebruik van het product te vergemakkelijken

Via de etiketten moeten de producten snel te herkennen zijn en moet een correct gebruik vergemakkelijkt worden. Aangezien de samenstelling en de concentratie van de wasproducten zo snel evolueren, zou de beste manier om de consument de geconcentreerde producten te helpen herkennen erin bestaan het aantal wasbeurten per pakket en de prijs per nuttige dosis aan te duiden. De producenten voeren momenteel op Europees niveau besprekingen om het begrip "nuttige dosis" te normaliseren.

De doseervoorschriften zouden vereenvoudigd moeten worden, want ze worden momenteel uitgedrukt in functie van parameters die door de consument moeilijk in te schatten zijn. Bovendien zit er soms geen maatbeker in de verpakking, wat op zich niet slecht is voor het milieu, tenzij de consument daardoor blindelings of met een ongeschikte maatbeker begint te doseren.

Er moet met de distributeurs worden nagegaan hoe de maatbeker op een andere manier kan worden geleverd of hoe gestandaardiseerde maatbekers kunnen worden verplicht. Een consensus vinden met betrekking tot de etikettering van de milieueigenschappen is moeilijker. Het Europees ecolabel slaat niet aan bij de producenten. Sommigen vinden de criteria te veeleisend, andere vinden ze te soepel. De commissie voor milieureclame zal zich over de problemen rond de milieuetikettering buigen.

Het aanduiden van een vervaldatum bracht een interessant debat op gang over de criteria voor het analyseren van de ontbinding van de wasproducten. Het is eenvoudiger om de aanduiding van een productiedatum te verplichten, waardoor misbruiken via de verkoop van oude voorraden (onder andere aan derde landen) vermeden worden.

Als laatste punt is er de beroepsvereniging van wasmiddelproducenten (DETIC) die voor de komende zomer een informatiecampagne "Washright" aankondigt, die zal ingaan op de Europese code voor goede milieupraktijken, die door de producenten zelf werd uitgewerkt.

De overheid verbindt zich ertoe de reglementaire en financi�le voorzieningen op punt te zetten om de milieuvriendelijkere wasmiddelen te promoten.

http://www.oivo-crioc.org/teksten/597.shtml

Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu
Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


Belgen drinken jaarlijks meer dan 1 miljard liter flessenwater

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs