Maar gezien de markten van Oost-Europa, Noord-Amerika en Japan verzadigd raken, zijn ze niet in staat om voor 2014 op hetzelfde niveau te komen als in 2007.
De Chinese markt daarentegen kan al voor 2014 haar peil op 20 miljoen verkochte wagens brengen.
Noord-Amerika is bezig aan een nooit geziene hervorming van zijn automobielindustrie bezig terwijl de terugval in de verkoop veel sterker voelbaar was dan in Europa. (12,7 miljoen voertuigen verkocht in 2009 tegenover 18,9 miljoen in 2007).
In 2009 hebben Amerikaanse toeleveringsbedrijven winsten gemaakt die vergelijkbaar zijn met 2007, ondanks een vrij zwakke productie.
In Europa hebben de toeleveringsbedrijven zware inspanningen geleverd op het gebied van de reductie van de indirecte kosten, maar de structurele zwakheden blijven bestaan: overcapaciteit, afhankelijkheid van de volgroeide markten en een geslonken aantal constructeurs.
Meer dan de helft (54%) van de bedrijven had in 2009 fiscale moeilijkheden tegenover 22% in 2008.
|