Bij bedrijven van vijfhonderd of meer werknemers staat het bij ongeveer de helft vaker op de agenda. Slechts 18 procent in de Belgische bedrijven heeft iemand in dienst die een duurzaam beleid uitstippelt. Grotere bedrijven scoren tweemaal zo goed. 61% van de bedrijven willen een duurzaam beleid uitwerken omwille van de kostenbesparing. De tweede belangrijkste motivatie is het bedrijfsimago. riekwart van de bedrijven doet zijn best om het gebruik van papier terug te schroeven. De aankoop van groene stroom (37 procent) en milieuvriendelijke wagens (33 procent) staan op twee en drie. Een kwart van de ondernemingen investeert in technologieën met een rendement op langere termijn, zoals zonnepanelen. 68 procent van de bedrijven laten na om het rendement van de investeringen in energie-efficiëntie te berekenen. Misschien beseffen de bedrijven het nog te weinig, maar duurzame consumptie is goed voor de portemonnee. Door o.a. te kiezen voor goed werkende elektrische apparaten die bovendien nog rationeel gebruikt worden, kan de consument de stijging van de energiefacturen en impact van het klimaat op peil houden. Lees ook de artikels van het OIVO en van het Brussels Observatorium voor Duurzame Consumptie over duurzaam consumeren. |