De eerste ging over het aanbieden van houtproducten, dat aanzienlijk uitgebreid zal worden in de winkels. De verkoopsector is de eerste die zulk een engagement aangaat: "Het is ook een grote première in Europa", onderstreept een tevreden Fedis. Het komt erop neer dat de distributeurs zich er toe verbinden om nog enkel producten in de handel te brengen die afkomstig zijn van gewettigde houtkap en om het aandeel houtproducten dat van duurzaam beheerde bossen afkomstig is te vergroten. Er werden concrete streefcijfers vastgelegd en de realisatie ervan zal gecontroleerd worden door middel van een marktstudie. Een overlegde communicatiecampagne naar de consumenten toe maakt ook deel uit van de afspraak. De doelstelling is het aanbod van fair trade hout tegen 2018 te verdubbelen. De tweede verbintenis gaat over de geconcentreerde detergenten. Ook voor die producten stemt de distributie ermee om in de winkels het aanbod uit te breiden van geconcentreerde wasmiddelen en detergenten (doelstelling is dit aanbod tegen 2019 te verzesvoudigen) of van de producten die een ecolabel dragen (doelstelling: aanbod x 5,2 tegen 2019). Op dezelfde manier als voor de houtproducten zullen informatiecampagnes de consumenten aanmoedigen om mee die weg in te slaan en hun aandacht speciaal vestigen op de positieve gevolgen van de was doen op lage temperaturen. Volgens de Fedis, die dit kaderakkoord nog net kon afronden voordat de politieke crisis losbarstte, zal de klant hierdoor meer milieuvriendelijke producten in de winkels kunnen vinden en zal hij ook beter geïnformeerd worden over die groene producten, niet alleen in de verkooppunten maar ook via gerichte campagnes daarbuiten. Het enige dat daar nog aan toegevoegd kan worden, is dat de kopers op bedrijfsniveau meer opgeleid zullen worden om maximaal rekening te houden met milieucriteria. |