Bijna driekwart van de werknemers vindt de ecocheques een goed en uitstekend initiatief. Bij de werkgevers staat slechts 50% er positief tegenover. Slechts 40% weet echt wat ze met de cheques kan kopen. 60% van de werknemers kent de vervaldatum van de cheques niet en 38% weet niet dat ze vrijgesteld zijn van belasting.
Van de verschillende bestaande cheques geven de werknemers de voorkeur aan maaltijdcheques (70%) en geschenkencheques (20%). Als ze mogen kiezen tussen cheques en een premie, opteert tweederde van de werknemers voor de premie. De werkgevers daarentegen verkiezen om cheques te geven.
Een derde van de werknemers weet nog niet wat ze met hun ecocheques zullen kopen. Een werknemer op drie heeft al een gedeelte of alle cheques uitgegeven. En ofschoon de meerderheid van de ondervraagde werknemers weet dat de cheques 24 maanden geldig zijn, is tweederde van plan om ze nog dit jaar uit te geven.
Het OIVO is heel blij met het succes van de ecocheques. Dankzij de ecocheques worden nog meer consumenten aangezet tot het gebruik van producten met een duurzaam en milieuvriendelijk karakter.
Ecocheques: de weg naar de groene aankopen. |