Waarom die verandering?"Uit eerbied voor het milieu, natuurlijk", zegt de op één na hoogste in rang van het Duitse filiaal van de groep! Met deze moedige en moeilijke actie toont McDo dat strijden voor een beter milieu helemaal niet moeilijk is: het volstaat om gewoon alles met een groen laagje verf te overschilderen. Moeten we nog herhalen dat greenwashing (ook wel vergroening genoemd) een techniek is die veel adverteerders vandaag maar wat graag hanteren? Het doel daarvan is zichzelf een milieuvriendelijk imago voor zijn activiteiten en/of zijn producten aan te meten.(1) Waarom aan greenwashing doen?De bezorgdheid over het milieu speelt een almaar belangrijkere rol bij de keuzes die de consumenten maken. Een milieuvriendelijk imago is dus goed voor de verkoopcijfers. En laten we ook niet vergeten dat groen de kleur is van de hoop. Misschien hoopt McDo hier dat de consumenten - in al hun naïviteit - geloof zullen hechten aan deze nieuwe strijd die de fastfoodketen voor het milieu gaat voeren. Ze hebben toch ook al de strijd aangebonden met slechte eetgewoonten, of niet soms? Hoe dan wel? Met groene slaatjes, natuurlijk! (1) Meer weten? Word jij ook rood van woede van groene reclame?, OIVO, 16/01/2009 |