De nieuwe hamburger is aangekomen: De Mcgreen
Volgens thema Duurzame consumptie         Gepubliceerd : 15/12/2009
Categorie: Artikel

Waarom die verandering?

"Uit eerbied voor het milieu, natuurlijk", zegt de op één na hoogste in rang van het Duitse filiaal van de groep!
Met deze moedige en moeilijke actie toont McDo dat strijden voor een beter milieu helemaal niet moeilijk is: het volstaat om gewoon alles met een groen laagje verf te overschilderen.

Moeten we nog herhalen dat greenwashing (ook wel vergroening genoemd) een techniek is die veel adverteerders vandaag maar wat graag hanteren? Het doel daarvan is zichzelf een milieuvriendelijk imago voor zijn activiteiten en/of zijn producten aan te meten.(1)

Waarom aan greenwashing doen?

De bezorgdheid over het milieu speelt een almaar belangrijkere rol bij de keuzes die de consumenten maken. Een milieuvriendelijk imago is dus goed voor de verkoopcijfers.

En laten we ook niet vergeten dat groen de kleur is van de hoop. Misschien hoopt McDo hier dat de consumenten - in al hun naïviteit - geloof zullen hechten aan deze nieuwe strijd die de fastfoodketen voor het milieu gaat voeren. Ze hebben toch ook al de strijd aangebonden met slechte eetgewoonten, of niet soms? Hoe dan wel? Met groene slaatjes, natuurlijk!

(1) Meer weten? Word jij ook rood van woede van groene reclame?, OIVO, 16/01/2009

Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu
Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


Twee halfvolle wasmachines doen draaien is beter dan ��n volle machine

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs