Verkoop van fairtradeproducten in de lift, ondanks de crisis
Volgens thema Duurzame consumptie         Gepubliceerd : 05/10/2009
Categorie: Artikel

Ondanks de crisis doet de verkoop van fairtradeproducten het goed. Volgens het keurmerk Max Havelaar werden in de eerste helft van dit jaar in Belgi� 20 % meer producten verkocht dan vorig jaar. De twee bekendste Max Havelaarproducten, bananen en koffie, stijgen elk met 7 %. De verkoop van rijst gaat met 5 % omhoog. Fruitsappen stijgen met 13 %, wijn met 20 %, katoen met 32 % en koekjes en chocolade met 40 %. Maar de grootste uitschieter was de verkoop van rietsuiker, die een sprong maakte van 362 %. Dat komt omdat het suikerbedrijf Candico volledig is overgeschakeld naar fair trade. Naar aanleiding van de "week van de fair trade" maakte Max Havelaar bekend dat de omzet minder snel steeg dan het jaar voordien. Door de crisis vertraagt immers de groei.

Max Havelaar is dus tot hetzelfde besluit gekomen als het OIVO. In haar studie over de solidaire economie is het OIVO tot de vaststelling gekomen dat 1 op 2 consumenten direct producten aankoopt uit de eerlijke handel.

Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu
Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


In de winter moet je meer eten!

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs