Ondanks de crisis doet de verkoop van fairtradeproducten het goed. Volgens het keurmerk Max Havelaar werden in de eerste helft van dit jaar in Belgi� 20 % meer producten verkocht dan vorig jaar. De twee bekendste Max Havelaarproducten, bananen en koffie, stijgen elk met 7 %. De verkoop van rijst gaat met 5 % omhoog. Fruitsappen stijgen met 13 %, wijn met 20 %, katoen met 32 % en koekjes en chocolade met 40 %. Maar de grootste uitschieter was de verkoop van rietsuiker, die een sprong maakte van 362 %. Dat komt omdat het suikerbedrijf Candico volledig is overgeschakeld naar fair trade. Naar aanleiding van de "week van de fair trade" maakte Max Havelaar bekend dat de omzet minder snel steeg dan het jaar voordien. Door de crisis vertraagt immers de groei.
Max Havelaar is dus tot hetzelfde besluit gekomen als het OIVO. In haar studie over de solidaire economie is het OIVO tot de vaststelling gekomen dat 1 op 2 consumenten direct producten aankoopt uit de eerlijke handel.
|