Dankzij de sociale dialoog tussen de ondernemers en de vakbonden en de ondertekening van de Collectieve Arbeidsovereenkomst nr. 98, kunnen de consumenten gebruikmaken van ecocheques. Met dit extralegale voordeel kunnen de consumenten milieuvriendelijke producten kopen en (milieu)bewuste verbruikers worden zonder aan koopkracht in te boeten.
De consumenten zoeken naar groenere producten
Dankzij de ecocheques kunnen tal van groene productengekocht worden, die aan de verwachtingen van de consumenten beantwoorden. Er is een groot aanbod van producten:
- 824 producten die het Europees ecolabel dragen.
- Producten en diensten die verband houden met energie besparen: levering en/of plaatsing - door erkende ondernemers - van producten en diensten die voldoen aan de criteria voor de federale belastingvermindering met het oog op het besparen van energie, zoals voorzien in artikel 145, 24� van de Wet op de inkomstenbelasting, producten en diensten die per 1 december 2008 of later in aanmerking komen voor gewestelijke subsidies in ��n van de Gewesten in het kader van het beleid voor rationeel energiegebruik, inclusief de gewestelijke subsidies voor de aankoop van energiezuinige elektrische apparaten, de aankoop van producten die specifiek bestemd zijn voor het isoleren van woningen, de aankoop van spaarlampen, TL- of LED-verlichting, de aankoop van elektrische apparaten die uitsluitend op manuele of zonne-energie werken.
- Producten en diensten die zorgen voor waterbesparing: spaardouchekop, regenput, spaarkop op waterkranen, WC-spoelknop met twee mogelijkheden.
- Producten en diensten van duurzame mobiliteit: doen plaatsen van een roetfilter of een LPG-installatie; tickets voor openbaar vervoer, met uitzondering van de abonnementen; aankoop en onderhoud van fietsen, inclusief van fietsen met elektrische hulpmotor, van fietsonderdelen en -accessoires; lessen in ecologisch rijden.<.
- >Producten die de productie van afval beperken: draagbare en oplaadbare NiMH-batterijen en laders voor dit type van batterijen; composteervat; synthetische producten volledig samengesteld uit composteerbare materialen die beantwoorden aan de norm NBN EN 13432, alsook de wasbare luiers; 100% gerecycleerd, niet gebleekt of zonder chloor gebleekt papier.
- Meer natuurvriendelijke producten: duurzaam hout (FSC-labels, PEFC, enz.) en producten afgeleid van duurzaam materiaal; aankoop van bomen en planten voor buiten, van bollen en zaaigoed voor buiten, van niet-gemotoriseerd tuingereedschap, van potgrond en plantenaarde alsook van gegarandeerd biologische meststoffen.
| Productcategorie |
Aantal beschikbare producten |
Aandeel |
| Papierwaren |
262 |
32% |
| Harde vloerbekleding |
151 |
18% |
| Onderhoud- en schoonmaakproducten |
114 |
14% |
| Textielwaren |
86 |
10% |
| Televisietoestellen |
52 |
6% |
| Verven en vernissen |
39 |
5% |
| Papieren doekjes |
31 |
4% |
| Smeermiddelen, hydraulische vloeistoffen |
26 |
3% |
| Detergenten voor manueel afwassen |
20 |
2% |
| Schoenen |
10 |
1% |
| Toeristisch logies |
10 | 1% |
| Lampen |
8 |
1% |
| Substraten en groeiproducten voor teelten |
5 |
1% |
| Zepen en shampoo |
3 |
0% |
| Detergenten voor vaatwasser |
2 |
0% |
| Detergenten |
2 |
0% |
| Bodemverbeteraars |
2 |
0% |
| Campingproducten |
1 |
0% |
| Totaal |
824 |
100% |
De enkele statistische gegevens die uit de OIVO-studies gehaald werden, tonen dat er veel vraag is vanwege de consumenten.
In 2008(1) kopen 66% van de gezinnen geconcentreerd wasmiddel, 40% gerecycled toiletpapier, schoonmaakproducten van een ecologisch merk (34%) of met het Europese ecolabel (30%) en 31% wasproduct van een ecologisch merk.
Maar de stimulans is welkom want op het vlak van minder milieuvriendelijke aankopen kopen wel 65% van de mensen ontsmettende schoonmaakproducten en plat water in flessen. De meest gekochte wegwerpproducten zijn de papieren zakdoeken en servetten. 1 op de 5 consumenten koopt (papieren) doekjes voor de baby, doekjes voor het verwijderen van make-up en voor het schoonmaken van brilglazen. 30% van de mensen kopen ook miniporties voedingproducten en 14% van de consumenten kopen insectenverdelgers voor in en om het huis. De wasbare luiers vinden de consumenten niet erg positief in vergelijking met de wegwerpluiers. Op het vlak van de praktische aspecten, tijdwinst, hygi�ne en zelfs effici�ntie winnen de wegwerpluiers het ruimschoots van de wasbare luiers. Het zal dan ook niemand verbazen dat 90% van de consumenten de wegwerpluiers kiezen voor hun baby. Slechts 6% hebben geopteerd voor de wasbare luiers en 4% gebruiken de beide soorten luiers.
Wat de aankoop van non-foodproducten betref, zeggen 78% van de consumenten dat de ecologische eigenschappen hun keuze bepaalt. Dankzij de ecocheques kunnen ze hun woorden in concrete daden omzetten.
Tot besluit krijgen ook de ethische criteria sinds een tiental jaren meer belangstelling en vormen ze een middel om klanten te werven en de winkelketen of het merk te positioneren. Onder die ethische criteria wordt de eerbied voor het milieubehoud een essenti�le troef in de ogen van de consumenten.
De groene producten en de korf van de huisvrouw
Bij het overlopen van de verschillende budgetposten van een gezin en de samenstelling van de korf van de huisvrouw loopt het jaarlijkse budget(2) dat de gezinnen kunnen besteden aan duurzame investeringen en bewuste vrijetijdsbestedingen op tot 1.472 euro en 1.153 euro voor de dagelijkse uitgaven, d.i. een totaal van bijna 9% van het jaarlijkse uitgavenbudget van een gemiddeld gezin (met drie personen).
| Budgetpost (dagelijkse uitgaven) |
Jaarlijks uitgaven-potentieel |
| Onderhoud � Schoonmaakproducten |
319 � |
| Groene vrijetijdsbestedingen: tuinieren, tuingereedschap, tuinbouw, eco-driving, sport,... |
281 � |
| Textiel, kleding, huishoudlinnen, schoenen |
206 � |
| Lichaamsverzorging |
125 � |
| Verbruiksgoederen: gloeilampen, spaarlampen, oplaadbare batterijen |
86 � |
| Verplaatsingen |
80 � |
| Papierwaren |
55 � |
| Budgetpost (duurzame en bewuste investeringen) |
Jaarlijks uitgaven-potentieel |
| Vrijetijdsbesteding: fietsen, hotels, reizen,... |
330 � |
| Meubels en decoratie: houten meubels en tuinmeubilair, matras |
238 � |
| Energiebesparing: radiators, warmtepomp, condensatieketels, zonnepanelen,... |
219 � |
| Beeld & geluid: LCD-schermen, computers, hifi-installaties, alsook de andere artikelen met ecolabel |
207 � |
| Kleine werken en herstellingen: verven, parket, vloertegels |
183 � |
| Huishoudapparaten: koelkast, diepvriezer, droogkast, vaatwasser, producten met ecolabel |
116 � |
| Sanitair: mengkraan, spaardouchekop, WC-spoeling met spaarknop |
90 � |
| Duurzame investeringen voor het huis: dubbel glas, deuren, ramen, terrassen van hout, enz. |
90 � |
Als de ecocheques het verhoopte succes hebben, zouden ze het koopgedrag van de consumenten moeten kunnen bijsturen. 9% van het budget van de gezinnen zou naar meer duurzame aankopen kunnen gaan.
(1) Bron: La pr�vention des d�chets
(2) Bron: OIVO, en FOD Economie. |