De Gezinskorf in een groen(er) kleedje!
Volgens thema Duurzame consumptie         Gepubliceerd : 30/06/2009
Categorie: Artikel

Dankzij de sociale dialoog tussen de ondernemers en de vakbonden en de ondertekening van de Collectieve Arbeidsovereenkomst nr. 98, kunnen de consumenten gebruikmaken van ecocheques. Met dit extralegale voordeel kunnen de consumenten milieuvriendelijke producten kopen en (milieu)bewuste verbruikers worden zonder aan koopkracht in te boeten.

De consumenten zoeken naar groenere producten

Dankzij de ecocheques kunnen tal van groene productengekocht worden, die aan de verwachtingen van de consumenten beantwoorden. Er is een groot aanbod van producten:

  • 824 producten die het Europees ecolabel dragen.
  • Producten en diensten die verband houden met energie besparen: levering en/of plaatsing - door erkende ondernemers - van producten en diensten die voldoen aan de criteria voor de federale belastingvermindering met het oog op het besparen van energie, zoals voorzien in artikel 145, 24� van de Wet op de inkomstenbelasting, producten en diensten die per 1 december 2008 of later in aanmerking komen voor gewestelijke subsidies in ��n van de Gewesten in het kader van het beleid voor rationeel energiegebruik, inclusief de gewestelijke subsidies voor de aankoop van energiezuinige elektrische apparaten, de aankoop van producten die specifiek bestemd zijn voor het isoleren van woningen, de aankoop van spaarlampen, TL- of LED-verlichting, de aankoop van elektrische apparaten die uitsluitend op manuele of zonne-energie werken.
  • Producten en diensten die zorgen voor waterbesparing: spaardouchekop, regenput, spaarkop op waterkranen, WC-spoelknop met twee mogelijkheden.
  • Producten en diensten van duurzame mobiliteit: doen plaatsen van een roetfilter of een LPG-installatie; tickets voor openbaar vervoer, met uitzondering van de abonnementen; aankoop en onderhoud van fietsen, inclusief van fietsen met elektrische hulpmotor, van fietsonderdelen en -accessoires; lessen in ecologisch rijden.<.
  • >Producten die de productie van afval beperken: draagbare en oplaadbare NiMH-batterijen en laders voor dit type van batterijen; composteervat; synthetische producten volledig samengesteld uit composteerbare materialen die beantwoorden aan de norm NBN EN 13432, alsook de wasbare luiers; 100% gerecycleerd, niet gebleekt of zonder chloor gebleekt papier.
  • Meer natuurvriendelijke producten: duurzaam hout (FSC-labels, PEFC, enz.) en producten afgeleid van duurzaam materiaal; aankoop van bomen en planten voor buiten, van bollen en zaaigoed voor buiten, van niet-gemotoriseerd tuingereedschap, van potgrond en plantenaarde alsook van gegarandeerd biologische meststoffen.
Productcategorie Aantal beschikbare producten Aandeel
Papierwaren 262 32%
Harde vloerbekleding 151 18%
Onderhoud- en schoonmaakproducten 114 14%
Textielwaren 86 10%
Televisietoestellen 52 6%
Verven en vernissen 39 5%
Papieren doekjes 31 4%
Smeermiddelen, hydraulische vloeistoffen 26 3%
Detergenten voor manueel afwassen 20 2%
Schoenen 10 1%
Toeristisch logies 101%
Lampen 8 1%
Substraten en groeiproducten voor teelten 5 1%
Zepen en shampoo 3 0%
Detergenten voor vaatwasser 2 0%
Detergenten 2 0%
Bodemverbeteraars 2 0%
Campingproducten 1 0%
Totaal 824 100%

De enkele statistische gegevens die uit de OIVO-studies gehaald werden, tonen dat er veel vraag is vanwege de consumenten.

In 2008(1) kopen 66% van de gezinnen geconcentreerd wasmiddel, 40% gerecycled toiletpapier, schoonmaakproducten van een ecologisch merk (34%) of met het Europese ecolabel (30%) en 31% wasproduct van een ecologisch merk.

Maar de stimulans is welkom want op het vlak van minder milieuvriendelijke aankopen kopen wel 65% van de mensen ontsmettende schoonmaakproducten en plat water in flessen. De meest gekochte wegwerpproducten zijn de papieren zakdoeken en servetten. 1 op de 5 consumenten koopt (papieren) doekjes voor de baby, doekjes voor het verwijderen van make-up en voor het schoonmaken van brilglazen. 30% van de mensen kopen ook miniporties voedingproducten en 14% van de consumenten kopen insectenverdelgers voor in en om het huis. De wasbare luiers vinden de consumenten niet erg positief in vergelijking met de wegwerpluiers. Op het vlak van de praktische aspecten, tijdwinst, hygi�ne en zelfs effici�ntie winnen de wegwerpluiers het ruimschoots van de wasbare luiers. Het zal dan ook niemand verbazen dat 90% van de consumenten de wegwerpluiers kiezen voor hun baby. Slechts 6% hebben geopteerd voor de wasbare luiers en 4% gebruiken de beide soorten luiers.

Wat de aankoop van non-foodproducten betref, zeggen 78% van de consumenten dat de ecologische eigenschappen hun keuze bepaalt. Dankzij de ecocheques kunnen ze hun woorden in concrete daden omzetten.

Tot besluit krijgen ook de ethische criteria sinds een tiental jaren meer belangstelling en vormen ze een middel om klanten te werven en de winkelketen of het merk te positioneren. Onder die ethische criteria wordt de eerbied voor het milieubehoud een essenti�le troef in de ogen van de consumenten.

De groene producten en de korf van de huisvrouw

Bij het overlopen van de verschillende budgetposten van een gezin en de samenstelling van de korf van de huisvrouw loopt het jaarlijkse budget(2) dat de gezinnen kunnen besteden aan duurzame investeringen en bewuste vrijetijdsbestedingen op tot 1.472 euro en 1.153 euro voor de dagelijkse uitgaven, d.i. een totaal van bijna 9% van het jaarlijkse uitgavenbudget van een gemiddeld gezin (met drie personen).

Budgetpost (dagelijkse uitgaven) Jaarlijks uitgaven-potentieel
Onderhoud � Schoonmaakproducten 319 �
Groene vrijetijdsbestedingen: tuinieren, tuingereedschap, tuinbouw, eco-driving, sport,... 281 �
Textiel, kleding, huishoudlinnen, schoenen 206 �
Lichaamsverzorging 125 �
Verbruiksgoederen: gloeilampen, spaarlampen, oplaadbare batterijen 86 �
Verplaatsingen 80 �
Papierwaren 55 �

Budgetpost (duurzame en bewuste investeringen) Jaarlijks uitgaven-potentieel
Vrijetijdsbesteding: fietsen, hotels, reizen,... 330 �
Meubels en decoratie: houten meubels en tuinmeubilair, matras 238 �
Energiebesparing: radiators, warmtepomp, condensatieketels, zonnepanelen,... 219 �
Beeld & geluid: LCD-schermen, computers, hifi-installaties, alsook de andere artikelen met ecolabel 207 �
Kleine werken en herstellingen: verven, parket, vloertegels 183 �
Huishoudapparaten: koelkast, diepvriezer, droogkast, vaatwasser, producten met ecolabel 116 �
Sanitair: mengkraan, spaardouchekop, WC-spoeling met spaarknop 90 �
Duurzame investeringen voor het huis: dubbel glas, deuren, ramen, terrassen van hout, enz. 90 �

Als de ecocheques het verhoopte succes hebben, zouden ze het koopgedrag van de consumenten moeten kunnen bijsturen. 9% van het budget van de gezinnen zou naar meer duurzame aankopen kunnen gaan.


(1) Bron: La pr�vention des d�chets
(2) Bron: OIVO, en FOD Economie.

Email :
Paswoord :
Schrijf u in en krijg toegang tot alle informatie van het OIVO !
Paswoord vergeten? Klik hier.
Abonneer u op de newsletter van Leefmilieu Brussel
:
:



Additieven
Voeding
Biologische voeding
Allergieverwekkende stoffen
Eerlijke handel
Ge�ntegreerde teelt
Verpakkingsafval
Mineraalwater
Milieu
Koelkasten
Verspilling
Seizoensgroenten
GGO's
Pesticiden
Verkooppunten voor bioproducten
Voedingsproducten bereiden
Voedingsproducten bewaren
Lokale producten
Overbevissing
Voedingsproducten vervoeren
Voedingswaarde


Vis eten die afkomstig is van aquacultuur, helpt de natuurlijke hulpbronnen van de planeet in stand houden.

Juist - Fout


 
     
Ontdek onze RSS-diensten en Podcasts.
Hoe werkt het? Inschrijven op de diensten

 
 
Het Brusselse Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en Leefmilieu Brussel, gesteund door de minister van Leefmilieu, Energie en Waterbeleid.
  Bruxelles-EnvironnementRégione de Bruxelles CapitaleCrioc - Votre centre de recherche et informations des organisations de consommateurs