Er geldt geen enkele verplichting om op het etiket te vermelden waar (land, streek, stad, precies adres) een voedingsproduct gemaakt werd tenzij de weglating van die vermelding de consument kan misleiden.
Maar deze informatie zou kunnen bijdragen tot meer "bewuste" keuzes, bijvoorbeeld doordat ze de consument een idee kan geven van de afstanden die het product al afgelegd heeft, van de bijzondere productieomstandigheden, van de bestaande politieke regimes in de streken waar het product gemaakt werd...
Meer voedingsproducten consumeren die afkomstig zijn uit een aanpalend land of nabijgelegen streek biedt meerdere voordelen: enerzijds voor het milieu omdat minder transport gelijkstaat aan minder energieverbruik en minder uitstoot van broeikasgassen; anderzijds voor de consumenten omdat die zich gemakkelijker kunnen informeren over het type product en de productiemethode, wat hun vertrouwen in het product kan doen toenemen.
De producten van eigen merken van de grootdistributie geven geen ander adres op dan dat van de distributeur. Dit vergroot de afstand tussen de consument en de producent. De consument zal altijd via deze distributeur moeten gaan om zijn beklag te doen of om meer inlichtingen te bekomen over het product dat hij heeft gekocht.
Streepjescode
De streepjescodes zijn ingevoerd om een automatische registratie van de artikelen in de supermarkten en de winkels mogelijk te maken.
Ze zijn nuttig voor de fabrikant, de verkoper, de vervoerder..., voor de traceerbaarheid van de producten en het stockbeheer: als er zich een probleem voordoet met een product, kan snel achterhaald worden wat de oorsprong is van het product of van zijn ingredi�nten, door wie het vervoerd werd, wie het bewerkt of verkocht heeft.
Dat is ook het doel van het lotnummer, waarmee vooral heel gericht naar de oorsprong van een product teruggekeerd kan worden.
De streepjescode staat op de verpakking of op het etiket, in de vorm van een reeks verticale lijnen boven een rij cijfers. Die cijfers staan in vier groepen: de eerste 2 verwijzen naar het land van oorsprong van de fabrikant of van de distributeur.
Voorbeelden: 54 (Belgi� en Luxemburg); 87 (Nederland), 40 tot 43 (Duitsland), 30 tot 37 (Frankrijk), 50 (Verenigd Koninkrijk en Ierland).
De tweede groep cijfers verwijst naar de producerende onderneming. De volgende cijfers, die de producent zelf bepaalt, vormen de productreferentie. Het laatste cijfer is een controlenummer dat dient om fouten te voorkomen.
Gezondheidsmerkteken op vlees, melk en vis
De etikettering van voedingsproducten die vlees bevatten, omvat een ovale cirkel met daarin een reeks cijfers en letters.
- De bovenste letter duidt het land van oorsprong aan van de onderneming die het vlees bewerkt heeft.
- De letter en het nummer in het midden vormen het erkenningsnummer van de firma die het product gemanipuleerd (en/of verpakt) heeft. De letter verwijst naar de hoofdactiviteit van de firma, bijvoorbeeld: F = fromagerie (kaasmakerij), L = laiterie (melkbedrijf), CO = conditionnement (verpakking), PF = produit fermier (boerderijproduct).
- De vermelding "CE-EG" (vroeger CEE) onderaan herinnert eraan dat deze erkenning gebaseerd is op Europese normen.
Dezelfde reglementering bestaat voor melk en zijn afgeleide producten alsook voor vis. Alle zuivelproducten moeten een gezondheidsmerkteken dragen, tenzij ze rechtstreeks door de producent aan de consument verkocht worden. |