Wie heeft al eens stilgestaan bij het traject dat voedingsproducten afleggen vooraleer ze op ons bord terechtkomen ?
Tussen 1970 en 2001 is het transport van koopwaar verdriedubbeld in de Europese Unie. De Belgische consument legt
bovendien 2500 kilometer per jaar af om boodschappen te doen. Onze maaltijden leggen dus heel wat afstanden af. Die afstanden hebben een sociale, economische �n milieukost. Het Brussels Observatorium voor Duurzame Consumptie stelt een aantal trucjes voor om die impact te verminderen. Voor een duurzame en lekkere voeding!
Enkele cijfers
Door de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen heeft het transport van voedingsmiddelen een grote impact op het milieu. Niet alleen het aantal kilometers, ook het transportmiddel heeft een sterke invloed. Ziehier enkele voorbeelden van CO2-hoeveelheden die uitgestoten worden bij het vervoer van 1 ton levensmiddelen over een afstand van 1 km (km ton):
- Boot: 15 tot 30g/ km ton;
- Trein: 30g/ km ton;
- Auto: 168 tot 186g/ km ton;
- Vrachtwagen: 210 tot 1430g/ km ton;
- Vliegtuig: 570 tot 1580g/ km ton.
Transport per vliegtuig weegt bijgevolg zwaar door op de ecobalans van ons bord: 1% van de goederen die per vliegtuig worden vervoerd,
vertegenwoordigt 11 % van de CO2-uitstoot. 1 kg ananas, die per vliegtuig ingevoerd wordt uit Ghana, veroorzaakt 5kg CO2-uitstoot. De rekening is snel gemaakt als je weet dat er wekelijks 100.000 ananassen in Belgi� geleverd worden!
De voedingsproductie heeft ook een sociale impact. De gezondheid wordt immers aangetast door de vervuiling veroorzaakt door dergelijke transporten en door de verontreinigende stoffen die in de landbouw worden gebruikt. Vergeet ook de economische impact niet: hoeveel tijd en energie wordt er wel niet verspild bij transport dat soms onnodig is! Er is bovendien een prijskaartje aan dit alles verbonden, zowel voor de samenleving als voor de individuele consument.
Om de aandacht van de consument op dit probleem te vestigen, stelt het Observatorium voor Duurzame Consumptie op de website www.observ.be een studie voor over de impact van onze voedingskeuzes �n een aantal tips om die impact te verminderen.
Enkele voorbeelden:
- Informatie over de afkomst van voedingsproducten is niet altijd beschikbaar. Hoewel die info verplicht is voor bepaalde voedingswaren (vlees, zuivelproducten), vinden we ze ook op de etiketten van fruit, groeten en verse vis terug. Bij verwerkte producten daarentegen is informatie over de afkomst van de voedingsmiddelen zelden terug te vinden. Daarbij moeten we wel stellen dat dergelijke producten kunnen samengesteld zijn uit ingredi�nten van verschillende origine. Als de herkomst van een product gekend is, houd je er best rekening mee en opteer je voor lokale producten.
- Er zijn heel wat lokale fruit- en groentenvari�teiten. Wat een plezier om hun smaak te herontdekken en ermee te experimenteren in lekkere recepten! Wie rekening houdt met seizoensgebonden producten, spaart niet alleen geld uit, maar geniet tegelijk van producten die meer smaak bevatten en op een natuurlijke wijze zijn geteeld.
- Lokale fruitsoorten en groenten, die voortkomen uit biologische of ge�ntegreerde teelt, kenden een milieuvriendelijk productieproces en bevatten bovendien minder restjes van pesticiden. Verschillende labels kunnen helpen bij de herkenning van biologische voedingsmiddelen en producten afkomstig van ge�ntegreerde teelt.
- Als we een exotisch product kopen, staan de labels van eerlijke handel voor producten die voortkomen uit circuits waar de werkomstandigheden correct zijn en de verloningen billijk. Bovendien bevatten de lastenboeken van de eerlijke handel vaak milieucriteria.
- De meerderheid van de verse exotische producten (groenten en fruit, vlees, vis, schaaldieren) wordt per vliegtuig getransporteerd. En dat terwijl deze transportwijze heel wat vervuiling met zich meebrengt. Aan u de keuze!
- Met de wagen boodschappen doen vergroot tevens de impact van onze voeding op het milieu, vooral als we ver van huis gaan winkelen. Waarom zouden we - in de mate van het mogelijke - onze boodschappen niet eens te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen ? Zo leren we de kruidenier om de hoek weer kennen �n vermijden we overbodige aankopen, die alleen maar een kromme rug en een lege portefeuille opleveren!
Neem een kijkje op: www.observ.be
Contactpersonen:
Studiedienst: Rob Renaerts, 02/547.06.94, 0485/08.83.41
Persdienst: 02/547.06.04, 0472/82.53.33
Het Brussels Observatorium voor Duurzame Consumptie is een partnerschap tussen het OIVO en het BIM.
|